Mindfulness

Het leven is niet altijd makkelijk. Moeilijke tijden en tegenslagen horen erbij. Helaas hebben we vaak niet goed geleerd hoe hier op een helpende manier mee om te gaan. We zijn gewend na te denken over onze problemen. Het denken, ons brein, is een fantastisch instrument als het gaat om het maken van plannen en het bedenken van iets nieuws. Echter als het gaat over negatieve gedachten, oude (niet helpende) gewoontes en onze emoties dan zet dat denken ons eerder klem dan dat het ons vooruit helpt. Piekeren en malen en zo steeds vaster het probleem draaien zijn het gevolg.

Mindfulness biedt hiervoor een alternatief.

Mindfulness betekent je bewuste aandacht richten naar dit moment, met vriendelijkheid en zonder oordelen. We zijn zo gewend alles te be- en veroordelen in ons leven. We nemen aan dat wat we denken altijd klopt. Maar is dat wel zo? En hoe belemmerend zijn die oordelen eigenlijk? Mindfulness laat je door een hele andere bril kijken naar jezelf. Naar gedachten die je hebt, maar ook naar gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen. Maar dat is nog niet alles; mindfulness leert je bovenal op een andere manier om te gaan met alles wat er in jouw speelt, aangenaam of onaangenaam. Anders dan piekeren en malen, maar met helderheid en milde belangstelling aandacht geven en ruimte maken voor jezelf! Het ervaren (dat plaats vindt hier en nu in je lichaam) speelt een belangrijke rol. Ben je met je aandacht hier zodat je duidelijk ziet wat er nu te doen (of te laten) is? Of ben je vooral bij dat wat geweest is of nog gaat komen?


Mindfulnesstraining in groepsverband

De mindfulnesstraining vindt plaats in een groep en bestaat uit 8 bijeenkomsten van max. 2,5 uur. Het is een praktische en ervaringsgerichte training. Dat houdt in dat we vooral veel doen, maar anders dan het normale "doen". Na de training heb je vele handvatten van omgaan met gedachten en gevoelens op een manier waarop ze je kwaliteit van leven bevorderen en niet langer belemmeren.
Dit is wat je kan verwachten in de training:

  • Vaardigheden oefenen; Je leert hoe je je aandacht kunt brengen naar hier en nu. Dit gaat in de vorm van een zitmeditatie, maar ook in beweging of middels een bodyscan.
  • Educatie: je leert vanuit de (wetenschappelijk onderbouwde) theorie o.a. over de gewoontes van ons brein, onze automatische reacties hierop en de meerwaarde van mindfulness hierbij.
  • Uitwisseling van ervaringen met de groep (waarbij jij bepaalt wat je wilt vertellen).
  • Huiswerkopdrachten om de aangeleerde vaardigheden en theorie toe te passen en zo mindfulness te integreren in je dagelijks leven. De opdrachten worden ook weer besproken in de sessies.

Groepsmindfulnesstrainingen worden zowel in de ochtend als in de avond gegeven. Kijk voor de actuele startdata in de agenda

Kosten groepstraining

De kosten voor de groepstraining bedragen 350,- euro voor een complete cursus van 8 sessies inclusief lesmateriaal.
Neem contact op voor meer informatie of om je direct in te schrijven.

Vergoeding

Het komt regelmatig voor dat deelnemers de training vergoed krijgen van de werkgever. Momenteel wordt de groepstraining niet vergoed door de zorgverzekeraar, tenzij je een diagnose hebt voor burn-out klachten of een terugkerende depressie. Voorwaarde is dat je de training volgt bij een categorie-1 trainer. Ik ben daarvoor nog in opleiding.


Individuele training

Je kunt de mindfulnesstraining ook individueel volgen. Je krijgt een training op maat waarin alle wezenlijke elementen van de mindfulnesstraining zijn plek krijgen. Daarnaast is er de volledige aandacht voor jouw persoonlijke verhaal en vragen. Niet iedereen wil deelnemen aan een groepstraining en individueel kan meer aangewezen zijn. Je kunt in overleg met de trainer op elk gewenst moment starten. Een sessie duurt anderhalf uur.

Kosten individuele training

Kosten: 485,- euro voor 8 individuele sessies.
Neem contact op voor meer informatie of om je direct in te schrijven.